Arthur Brisbane deed ooit de uitspraak: “Use a picture, it’s worth a thousand words”. Onder andere daarom is het gebruik van goede foto’s in alle soorten uitingen heel belangrijk (waar natuurlijk veel meer over te vertellen is, maar dat ter zijde). Maar hoe kom je aan een goede foto?
Misschien lijkt de makkelijkste manier om foto’s van het internet te “plukken”. Inderdaad “lijkt”, want foto’s en afbeeldingen mogen alleen gebruikt worden wanneer je toestemming hebt van de fotograaf. En een foto gebruiken zonder toestemming is behoorlijk riskant: de kans op een fotoclaim is groter dan je denkt.
Wat wel kan:
- Maak zelf de foto die je nodig hebt. Dat kan vaak gewoon met je mobieltje: de camera van mobiele telefoons is sterk verbeterd. En toch halen deze camera’s het kwalitatief natuurlijk niet bij een professioneel toestel. Daarnaast betekent een goede camera niet automatisch een goede foto.
- Dat is dan ook meteen optie 2: laat een foto maken door een fotograaf. Een goede fotograaf weet alles van compositie technieken, belichting, nabewerken en is creatief genoeg om jouw foto nét even anders te maken dan anderen waardoor deze meer opvalt. Daarnaast is het grootste voordeel dat de fotograaf precies die foto kan maken die jij nodig hebt.
- Maar je kunt ook foto’s kopen op stockfoto sites. Die zijn goedkoop, kwalitatief goed en er is een breed aanbod. Bekende voorbeelden zijn Shutterstock of iStock. Risico is wel dat je de door jou uitgekozen foto ook in andere uitingen tegen komt.
- Of laat een foto maken door AI, zoals DALL·E, MidJourney of Artbreeder. Ook dan krijg je (redelijk) maatwerk en is het heel goedkoop. Nadeel hiervan is dat je een goede opdracht moet kunnen geven en AI’s hebben gek genoeg moeite met handen en voeten.
Heb jij ook een goede foto nodig passend bij jouw uiting? Dat perfecte plaatje? Michael en ik helpen je graag deze te vinden of te (laten) maken met behulp van een van de eerder genoemde opties. Bel (06 385 44 208), mail (andrea@xyreclemakers.nl) of app ons (zie de WhatsApp button op deze pagina).